
Wilczym tropem do sukcesu – jak powstawała legendarna gra RPG – recenzja książki „Wilczym śladem. Historia powstania gry Wiedźmin 3: Dziki Gon”
19 kwietnia 2025

Recenzja książki „Wilczym śladem. Historia powstania gry Wiedźmin 3: Dziki Gon”
Wiedźmina 3 myślę, że nie trzeba nikomu przedstawiać. Ta produkcja stała się ważnym punktem w historii gier i swoimi rozwiązaniami wpłynęła na wiele późniejszych tytułów. Powstało mnóstwo artykułów czy wywiadów, dzięki którym można było dowiedzieć się jak tworzono tę grę. Projekt, który pochłonął lata pracy. Dotychczas brakowało jednak jednej publikacji, która zebrałaby całą tę historię w jedną, spójną całość. Jeśli jesteście ciekawi czym jest ta książka, zapraszam do recenzji.
Nie tylko zbiór faktów
Opisywany dzisiaj tytuł to książka Wilczym śladem. Historia powstania gry Wiedźmin 3: Dziki Gon autorstwa Zbigniewa Jankowskiego. Na pierwszy rzut oka można by pomyśleć, że to jedynie suchy opis procesu tworzenia gry, przeplatany wywiadami z twórcami. Jakie było moje zdziwienie, gdy odkryłam, że na ponad czterystu stronach kryje się opowieść!
Wiem, śmiało to określam. W wielu momentach czułam się, jakbym czytała reportaż, ale ubrany w formę powieści. Wywiady nie są tu tylko wklejonymi fragmentami rozmów – zostały wplecione w narrację i wzbogacone ciekawymi opisami. Całość składa się na porywającą historię, w której, mimo że znamy jej finał, wciąż kibicujemy twórcom, by uzyskali pozytywne zakończenie swojego celu.
Za kulisami Dzikiego Gonu – jak powstawała legenda
Struktura książki podzielona jest na rozdziały, które w wyczerpujący sposób przedstawiają kulisy powstawania Dzikiego Gonu. Poruszono tu wszystkie kluczowe aspekty, od scenariusza, przez design i mechaniki, aż po muzykę oraz finałowe zakończenie gry. Wszystko zostało opisane i dogłębnie przeanalizowane, ukazując proces twórczy w przystępny sposób.
Uważam za duży plus umiejętne wplecenie biografii osób odpowiedzialnych za konkretne elementy gry. Autor nie tylko przybliża ich osiągnięcia, ale również pokazuje ludzką stronę produkcji – od trudnych momentów po inspirujące sukcesy. To ważne przypomnienie, że za każdą wielką grą stoją prawdziwi ludzie i ich historie.
Najciekawsze okazały się dla mnie anegdoty i ciekawostki dotyczące fabularnych wątków oraz ewolucji historii gry. Do tego nie byłam świadoma, że aż tyle pomysłów zostało skasowanych. Bardzo ciekawy był proces powstawania postaci Krwawego Barona albo Wiedźm z Krzywych Moczarów. Choć po przejściu gry wszystko wydaje się oczywiste, lektura tej książki uświadomiła mi, że wciąż nie odkryłam wszystkich tajemnic wiedźmińskiego świata. A sama książka spowodowała, że na powrót miałam ochotę wrócić do przygód Białego Wilka.
Warto zaznaczyć tutaj, że pozycja jest przeznaczona dla osób, które ukończyły Wiedźmina 3. Może wydawać się to oczywiste, ale z własnego doświadczenia z bycia na mediach społecznościowych wiem, że nie każdy, kto nawet interesuje się grą, rzeczywiście ją przeszedł. Publikacja wypełniona jest spojlerami nie tylko jeśli chodzi o zakończenie wielu questów, ale również samego finału, który jest tu szczegółowo analizowany.
Bez obrazków, ale z fascynującą treścią
Pierwszy kontakt z książką był dla mnie zaskoczeniem, że w środku nie znalazły się żadne grafiki ani szkice koncepcyjne. Ani jedna ilustracja nie zdobi żadnej ze stron. Jednak im dalej zagłębiałam się w lekturę, tym bardziej rozumiałam, że są one zupełnie niepotrzebne. Ta książka jest bliższa powieści, przypominając „Krew, pot i piksele” Jasona Schreiera.
Z jednej strony można pomyśleć, że dekadę po premierze Wiedźmina 3, to trochę za późno żeby wyciągnąć coś ciekawego z powszechnie znanego uniwersum. W końcu w dobie internetu wszystkie informacje są dostępne na wyciągnięcie ręki. Jednak książka Zbigniewa Jankowskiego udowadnia, że warto podjąć wysiłek i zebrać tę historię w spójną całość. Po pięćdziesięciu godzinach rozmów z 27 osobami autor stworzył opowieść, która przedstawia cały proces produkcji – od początku do końca, wraz z ciekawostkami, które mogły jeszcze nigdy wcześniej nie ujrzeć światła dziennego.
Kulisy produkcji, o których mogliście nie wiedzieć
Jeśli zastanawialiście się, jak powstała słynna fraszka Lamberta, kto napisał piosenkę Priscilli, albo czym właściwie jest system Mercedes w Wiedźminie 3, ta książka z pewnością Was zainteresuje. Odpowiada na te pytania i wiele więcej. Porusza też m.in. problemy związane z mechaniką nurkowania oraz wyjaśnia, dlaczego Novigrad po zaprojektowaniu był powiększany o kolejne domy, bo pierwotnie był... za niski.
Mogłabym długo wymieniać kolejne fascynujące wątki, ale nie chcę zdradzać zbyt wiele. Po prostu – jeśli kochacie Wiedźmina 3, ta książka to dla Was prawdziwa gratka.
Czego zabrakło w tej historii?
Czytając książkę, brakowało mi bardziej szczegółowego przedstawienia realiów pracy przy tak ogromnym projekcie. Oczywiście pojawiają się wzmianki o tym, że twórcy dużo palili, spędzali mało czasu z rodziną i praca to był ich cały świat. Jednak w tej narracji temat crunchu mógłby wybrzmieć znacznie mocniej. Domyślam się, że część osób traktowała Wiedźmina 3 niczym swoje najlepsze dzieło, ale mam wrażenie, że nadgodzin i presji było znacznie więcej, niż zostało to przedstawione. A to jednak temat, o którym warto mówić głośniej.
Podróż śladami wilka – niezapomniana lektura
Przyznaję, że zabierając się za czytanie, nie spodziewałam się, że wciągnę się tak bardzo jak przy czytaniu dobrej powieści. Wilczym śladem. Historia powstania gry Wiedźmin 3: Dziki Gon to doskonały przykład na to, jak fascynująco można pisać o grach. To także wspaniała pamiątka dla osób, które brały udział w tworzeniu tej produkcji i pewnego rodzaju podziękowanie dla nich. Choć zdaję sobie sprawę, że nie każdy został uwzględniony.
To nie tylko opowieść o jednej grze. To również historia polskiej branży gier, której dzieło zdobyło uznanie na całym świecie.
Egzemplarz otrzymałam bezpłatnie od wydawnictwa Gamebook.
Zyskaj dostęp do tysięcy gier na konsole
Wymieniaj, kupuj oraz sprzedawaj gry na PS5, PS4, Xbox Series X, Xbox One i wiele innych platform!
Dołącz już teraz
Entuzjastka Japonii, z którą związana jest zarówno zawodowo i hobbystycznie. W wolnych chwilach rozkręca własny stream, broniąc komputera przed swoją kotką. Pasjonatka języków obcych. Gdy nie siedzi przy komputerze układa zestawy lego albo podróżuje.
Obserwuj TikTok